نمد ، نماد هنر اصيل کرمانشاهي
پیغام مدیر :
با سلام خدمت شما بازديدكننده گرامي ، خوش آمدید به سایت من . لطفا براي هرچه بهتر شدن مطالب اين وب سایت ، ما را از نظرات و پيشنهادات خود آگاه سازيد و به ما را در بهتر شدن كيفيت مطالب ياري کنید.
نمد ، نماد هنر اصيل کرمانشاهي
نوشته شده در دو شنبه 18 بهمن 1389
بازدید : 27
نویسنده : مولوی
نمد مالي ، کهن‌ترين شيوه و روش تهيه‌ زيرانداز است که تاکنون شناخته شده است. هنرمندان کرمانشاهي از روزگاران کهن تا امروز همواره اين هنر اصيل خود را حفظ کرده‌اند.

به گزارش ايسنا، نمد نوعي بافته‌ سنتي زيراندازي است که با پشم توليد مي‌شود. واژه‌ نمد در لغت به پارچه‌اي کلفت گفته مي‌شود که از پشم يا کرک تهيه شده باشد. نمد ساده‌ترين نوع کف‌پوش است. در نمدمالي از خاصيت طبيعي پشم که عبارت از درهم پيچيدن الياف بر اثر رطوبت و فشار است، استفاده مي‌شود.

احتمال دارد نخستين‌بار بافندگاني که الياف پشمي خود را شسته و براي گرفتن رطوبت آن با چوب ‌دستي ضربه‌ هايي به‌پشم مي‌زدند، موفق به کشف اين خصوصيت پشم و در نتيجه، موفق به به‌وجود آوردن صنعت نمدمالي شده باشند.

نصرت‌الله سپهر ـ معاون صنايع دستي اداره کل ميراث فرهنگي و گردشگري استان کرمانشاه ـ درباره‌ هنر نمدمالي در اين استان، گفت: نمدمالي در استان کرمانشاه پيشينه‌اي طولاني دارد و همواره هنرمندان بنامي در اين استان مشغول به کار در اين هنر صنعت کهن بوده‌اند.

وي افزود: هنر نمدمالي يکي از هنرهاي اصيل و بومي منطقه است که شايد به جرأت بتوان گفت، از ابتداي زندگي بشر همواره در صحنه‌ زندگي مردم حضور داشته است و قدمتي به بلنداي تاريخ دارد.

معاون صنايع دستي و هنرهاي سنتي استان کرمانشاه اظهار كرد: نمد جزو مصنوعاتي است که بر اثر درگيري و متراكم شدن پشم و کرک در شرايط فني مناسب و از طريق ورز دادن تهيه مي‌شود. به‌دليل مرغوب بودن مواد اوليه و در دسترس بودن آن، محصولات متنوعي از نمد توليد مي‌شود.

وي بيان كرد: به‌تازگي يکي از صنعتگران کرمانشاهي به نام مهرعلي نجفيان موفق به توليد يک نوع نمد به‌عنوان فيلتر براي توربين کشتي‌هاي باربري در خليج فارس شده است. اين ابتکار نشان از ذوق، هنر و استعداد هنرمندان کرمانشاهي دارد. اين فيلتر توربين کشتي به‌صورت تک‌رنگ سفيد است و گاهي با توجه به نوع سفارش، ابعاد آن متفاوت است. اين توربين در کرمانشاه توليد مي‌شود و به دست کشتي‌سازان در جنوب کشور مي‌رسد.

سپهر افزود: اين محصول نمدي بسيار مرغوب‌تر از نوع محصولات وارداتي است و به‌دليل مقاومت بالاي آن، حتا قابل شست‌وشو با مواد شيميايي خاص صنعت کشتي‌سازي است. اين محصول توسط مهندسان کشتي‌ساز ايراني طراحي و توسط هنرمند کرمانشاهي اجرا شده و حتا قيمت آن بسيار پايين‌تر از محصولات خارجي و قابل رقابت با آن‌هاست.



www.mahdipc.tk http://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.comhttp://www.tak-20.com
سایت خدماتی تک بیست



مطالب مرتبط با این پست
.



می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: